Reklama dla restauracji - oznakowanie lokalu - wszystko co powinieneś wiedzieć

Zaktualizowano: 21 lut


Jeżeli prowadzisz, otwierasz lub planujesz otworzyć restauracje, to ten wpis jest dla Ciebie.


Celem tego artykułu jest usystematyzowanie wiedzy na temat nośników reklamy wykorzystywanych w branży restauracyjnej.



Wielu restauratorów ma pokusę porzucenia lub ograniczenia tradycyjnych mediów.

Taki krok mógłby okazać się ogromnym błędem, szczególnie w przypadku restauracji, które polegają na ruchu pieszych.


Poza Internetem i telewizją, reklama zewnętrzna może okazać się największym sprzymierzeńcem lokali gastronomicznych.

W połowie 2020 roku w inwestycji w reklamę przodował sektor żywności, który zwiększył wydatki aż o 22,8 procent wobec pierwszego półrocza.
W połowie 2021 r. inwestycje w reklamę zewnętrzną we wszystkich sektorach wzrosły o 19 procent, czyli o 26,7 mln zł.
W drugim kwartale 2021 r. dynamika wzrostu wydatków outdoorowych przekroczyła aż 140 procent. Badania te pokazują ogromny potencjał, jaki kryje się w reklamie zewnętrznej.

Poniżej dowiesz się, jakie znaczenie mają działania outdoorowe w kreowaniu marki lokalu gastronomicznego oraz jak dobrać nośniki reklamowe, by stanowiły one najskuteczniejszą reklamę zewnętrzną Twojego biznesu.




Spis treści:


1. Znaczenie identyfikacji wizualnej w reklamie zewnętrznej

2. Wskazówki dotyczące sposobu projektowania nośników reklamowych w branży restauracyjnej

3. Jakie są rodzaje oznakowania zewnętrznego wykorzystywanego w restauracjach

4. Jakie są rodzaje oznakowania wewnętrznego wykorzystywanego w restauracjach



 


1. Identyfikacja wizualna w reklamie zewnętrznej


Identyfikacja wizualna składa się ze wszystkich obrazów i znaków graficznych, które reprezentują daną markę. Innymi słowy, opisuje wszystko to, co Twoi klienci mogą dostrzec od loga, szyldu, ilustracji, typografii, po karty menu.

Celem identyfikacji wizualnej jest pozostawienie emocjonalnego wrażenia na odbiorcach i poinformowanie ich o rodzaju posiadanej marki i oferowanych usługach. 

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek dotyczących brandingu, o których warto pamiętać przygotowując materiały reklamowe swojego lokalu zgodnie z przyjętą idebntyfikacją wizualną.




  • Kontrast

Istotne jest, aby elementy graficzne oraz typografia były łatwe do odczytania. Kontrastujące kolory są lepiej dostrzegane z dużych odległości, podczas gdy te o niskim kontraście będą się ze sobą mieszać i zlewać.

Zalecamy, aby nie używać więcej niż trzech kontrastujących ze sobą barw.

Warto brać pod uwagę otoczenie, w którym nośniki reklamowe mają się znajdować.



Wiosną zielone litery na billboardzie mogą okazać się niezauważalne w towarzystwie zieleniejących się wokół drzew. 
Warto o tym pamiętać, ponieważ badania pokazują, że wysoki kontrast kolorów może poprawić zapamiętanie reklamy zewnętrznej aż o 38 procent.



  • Paleta barw

Warto dbać o spójność marki poprzez stosowanie tych samych kolorów we wszystkich materiałach reklamowych - od billboardów, szyldów, menu, po elementy odzieży pracowników.


W tym celu należy dobrać kolor podstawowy (główny kolor marki), kolor dodatkowy (dla tła) i kolor akcentujący (jako kontrast dla mniejszych elementów graficznych).


Dobór kolorów może mieć wpływ na postrzeganie i wybór żywności przez konsumentów, ponieważ większość ludzi podejmuje decyzje w ciągu pierwszych 90 sekund od pierwszego kontaktu z ludźmi lub produktami.

Aż do 90 procent percepcji decyzyjnej opiera się na samym kolorze.

Badania wykazały, że czerwony kolor stymuluje apetyt, przez co często jest stosowany przez restauracje fast food. 
Żółty jest również wykorzystywany przez tego typu lokale w celu generowania sprzedaży. 
Restauracje starają się stworzyć miłą atmosferę lub nastrój używając koloru zielonego lub delikatnych jego odcieni, co powoduje dłuższe pobyty w restauracji i przyczynia się do generowania większych rachunków za posiłek



  • Less is more

Minimalizm w reklamie zewnętrznej polega na dostarczeniu przejrzystego projektu, pozbawionego szumu informacyjnego, który ogranicza potencjalne rozproszenie uwagi.

Warto go stosować, bowiem klienci przyswajają informacje wizualne w ciągu kilku sekund i, o ile nie szukają aktywnie Twojej marki, szybko przechodzą dalej.

Aby uniknąć zamieszania, najlepiej zastosować jeden prosty przekaz wykorzystując hasło reklamowe, znak graficzny, ilustracje lub logo.
Minimalistyczne reklamy potrafią przedstawić istotę produktu w jednym obrazie czy zdaniu oraz ograniczyć ilość informacji dotyczących zalet danego produktu do minimum. 
Dzięki nim jesteśmy w stanie wywołać większe zaangażowanie konsumenta i dostarczyć najistotniejsze informacje korzystając z niewielu zasobów. 



  • Reguła 7

Reguła 7 w marketingu mówi o tym, że konsument musi usłyszeć lub zobaczyć przekaz reklamowy co najmniej siedem razy, zanim podejmie działanie.


Lubimy to co jest nam znane, a po znanym wiemy czego można się spodziewać.


Dlatego billboard, który znajduje się w bardzo obleganym miejscu publicznym, zwiększa szanse Twojej marki na konwersję.

Uzupełnić rozpoznawalność swojej marki możesz również poprzez:

- media społecznościowe

- e-maila marketing

- blog firmowy Upewnij się, że rozmiar danego nośnika reklamowego jest dopasowany do przestrzeni, w której ma się znajdować.

Stosuj również odpowiednią wielkość logo czy liter tak, by konsumenci byli w stanie odczytać je z większej odległości.



  • Biała przestrzeń

Biała przestrzeń, inaczej zwana negatywną, to każdy rodzaj pustej przestrzeni.


Oznaczenie to odnosi się do obszarów w projekcie graficznym, na których nie znajdują się żadne elementy, np. tekst czy ilustracja.



Stanowi tak samo ważny element projektu jak zdjęcia, fonty czy grafiki.

Biała przestrzeń pomaga w szybszym zrozumieniu komunikatu, zwiększa czytelność oraz powoduje, że projekt wydaje się bardziej przejrzysty.
Przeprowadzone badania wskazują, że właściwe użycie białej przestrzeni między wierszami akapitów oraz marginesami pozwala zwiększyć zrozumienie tekstu do 20 procent.



 


2. WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PROJEKTOWANIA NOŚNIKÓW REKLAMOWYCH W BRANŻY RESTAURACJI



  • Rozplanowanie oraz umiejscowienie reklamy zewnętrznej

Jeśli posiadasz lokalną restaurację, to swoją reklamę zapewne skierujesz do potencjalnych klientów z sąsiedztwa i okolic.


W dotarciu do maksymalnie wielu konsumentów nieocenione będą nośniki reklamowe.

Outdoor potrafi dotrzeć do ponad 90 procent populacji. Najskuteczniej przechwytuje i utrzymuje uwagę lokalnych konsumentów.

Precyzyjnie zaplanowana i strategicznie rozlokowana reklama zewnętrzna pomoże zoptymalizować zasięg w prawie każdej lokalizacji geograficznej.



  • Zaangażowanie

Badania sugerują, że mamy o 28 procent większą skłonność do podejmowania działań podczas oglądania nośników reklamy zewnętrznej w porównaniu z reklamami społecznościowymi i internetowymi.

Z tego wynika, że jesteśmy bardziej skłonni do zarezerwowania stolika w restauracji w reakcji na jedną z reklam np. na billboardzie. 

To z kolei prowadzi do wyższych współczynników konwersji i optymalizacji ROI w odniesieniu do wydatków marketingowych.




  • Rozśmieszaj odbiorcę

Humor, jeśli stosowany prawidłowo, jest skutecznym narzędziem w reklamie.

Dzięki niemu możemy wpływać na to, jak konsumenci postrzegają naszą markę.

Zabawne hasła, memy, videa czy obrazki zwiększają poczucie wiarygodności i wzbudzają sympatię u odbiorców.

Reklama z humorem może sprawić, że nasz brand będzie łatwiej rozpoznawalny i zapamiętywany - śmieszny przekaz łatwiej zapadnie w pamięć klienta.



  • Siła nostalgii i storytellingu

STORYTELLING polega na opowiadaniu historii Twojego biznesu z naciskiem na wartości, jakie sobą reprezentuje i emocje, jakie chce wywołać u konsumenta.

Celem tego działania jest zbudowanie szerszego kontekstu dla Twojej marki i tworzenie relacji z klientami, które pomogą im się zżyć z Twoją firmą oraz jej filozofią.

Na przykład: jesteś restauratorem. Twoja restauracja została stworzona przez Twojego pradziadka, który przekazał swój biznes potomkom. Serwujesz tradycyjne dania inspirowane recepturami swojej prababci. Prowadzisz lokal z historią oraz duszą. Takie informacje warto podkreślać na każdym kroku np. odpowiednim hasłem reklamowym czy stylistyką identyfikacji wizualnej. 

Zwłaszcza w obecnych czasach, kiedy panuje trend na wspieranie lokalnych, często rodzinnych biznesów.




  • Social media Cię nie ominą

Według badania OOH Online Activation Survey (OOH to angielski skrót od wyrażenia Out Of Home, stosowany do określania reklamy zewnętrznej), outdoor generuje czterokrotnie wyższy poziom aktywności w mediach społecznościowych niż można by się spodziewać, biorąc pod uwagę względne wydatki na reklamę.

Jak się okazuje, reklama zewnętrzna odpowiada za 26 procent aktywności online w wyszukiwarce Facebook, Twitter i Instagram, mimo że stanowi jedynie 7 procent łącznych wydatków marketingowych.

Oznacza to, że odbiorcy Twojej reklamy zewnętrznej i tak będą szukać Twojej strony internetowej i dokonywać rezerwacji online.



  • Promuj swój brand

Branding jest jednym z kluczowych elementów w dziedzinie marketingu. Buduje świadomość i lojalność konsumentów.
Branding to elementy, które są kojarzone z produktami, usługami, produktami kulturowymi, miejscami, ludźmi oraz Twoim biznesem.

Do elementów, które wspierają budowanie marki zaliczamy m.in. logo, typografię, ilustrację, wystrój wnętrza, uniformy pracowników, menu, stronę internetową, oświetlenie oraz reklamę zewnętrzną.

Spójność tych elementów jest tym, co czyni Twoją restaurację wiarygodnym i pożądanym biznesem. 

Twoja marka odniesie sukces, jeśli włączysz branding przy planowaniu każdego elementu związanego z Twoim lokalem.

Pomyśl o rzeczach, z którymi klient ma styczność, począwszy od billboardu, szyldu, jego podświetlenia, systemu informacji przestrzennej restauracji po serwowaną kartę menu. 

Brand tworzy się poprzez połączenie elementów racjonalnych i emocjonalnych, a nimi wywołane pozytywne wrażenia mogą u odbiorcy zwiększać procesy zakupu i konsumpcji.




  • Ostrożnie dobieraj słowa

Chwytliwe frazy mogą wystarczyć, by wzbudzić zainteresowanie.


Czasem zmiana jednego słowa w zdaniu może mieć ogromny wpływ na to, jak dobrze sprzedaje się produkt.

Konsumenci lubią miłe słowa, które sprawiają, że czują się dobrze, i takie, które wzbudzają ich ciekawość.

Klienci są bardziej skłonni dokonywać zakupów, kiedy copywriting skupia się na kształtowaniu języka produktu, dzięki któremu w umysłach klientów tworzy się jasny obraz produktu. Dzieje się tak dlatego, że ludzie lubią wierzyć w to, co kupują.

Opracowując teksty skup się na korzyściach, a nie specyfikacjach, na wartości, a nie cenie, na emocjach, a nie powodach, na “Ty”, a nie “ja”.



  • Realizacja

Decydując się na systemy ekspozycyjne zewnętrzne lub wewnętrzne budujemy prestiż oraz kreujemy wizerunek swojej marki.

Należy pamiętać, że w realizacji skutecznych działań marketingowych konieczne jest skupienie się jednocześnie na działaniach typu outdoor (zlokalizowanych w plenerze/na otwartej przestrzeni) oraz indoor (reklama stosowana wewnątrz obiektu/budynku), ponieważ obie formy reklamy zapewniają optymalne efekty.



 


3. JAKA REKLAMA DLA RESTAURACJI? CZYLI RODZAJE OZNAKOWANIA ZEWNĘTRZNEGO WYKORZYSTYWANEGO W RESTAURACJACH.




  • Litery 3D

Litery 3D zainstalowane w odpowiednim miejscu mogą stanowić atrakcyjny wyróżnik miejsca, do którego chcemy przyciągnąć klientów.


Niewątpliwie jedną z najważniejszych zalet liter 3D jest ich duża widoczność, zwłaszcza jeśli mamy na myśli litery podświetlane.


Jest to świetny wybór dla firm, które chcą być widoczne z daleka, oraz uzyskać trwałą i estetyczną reklamę.


Przygotowaliśmy sugerowaną wielkość liter w zależności od odległości z jakiej ma być widziany napis.




  • Szyldy

Szyld to swoista wizytówka firmy, która zawiera m.in. nazwę oraz podstawowe informacje na temat Twojej firmy oraz oferowanych usług.


W praktyce mianem szyldu reklamowego określa się tablicę znajdującą się przy/nad głównym wejściu do lokalu, biura czy recepcji.


Zamiennie szyldem nazywany jest kaseton, tablica informacyjna, litery 3D, baner czy litery ze styroduru.




  • Kasetony

Kaseton to forma podświetlanej od wewnątrz reklamy o dowolnym kształcie.


Może mieć formę jednostronną, która jest montowana do ściany lub formę dwustronną, montowaną prostopadle do ściany (nazywaną semaforem).


Kasetony najczęściej wykonywane są w trzech sposobach :


- kasetony aluminiowe z napinanym licem

- kasetony aluminiowe z plexi

- kasetony z dibondu




  • Baner

Banery reklamowe charakteryzują się stosunkowo niskim kosztem produkcji oraz łatwością montażu.


Stosunkowo niskie koszty banerów reklamowych oraz ich wytrzymałość sprawiają, że często korzystają z nich lokalne firmy do promowania swoich restauracji w miejscowościach znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie punktu docelowego.




Ważne: banery zostały zaprojektowane z myślą o ekspozycji krótkookresowej jako wymienna forma komunikacji z klientem. 
Po dłuższym okresie ekspozycji baner twardnieje/kruszeje a kolory blakną, estetyka ich wtedy spada. Jeśli baner będzie zbyt luźno naciągnięty, to pod naporem wiatru zaczyna pracować i często się zrywa. 
W przypadku kiedy chcemy stworzyć reklamę długookresową zalecamy wykonanie jej w formie tablicy reklamowej. 



  • Grafika okienna

Folia samoprzylepna pokrywająca szybę okienną czy witrynę to chętnie stosowane formy działań marketingowych.


Jest nośnikiem reklamy i dodatkowo zmienia nastrój wnętrza, maskuje widok oraz ogranicza przepływ światła, przez co pozwala na stworzenie przytulnej atmosfery lokalu.








Rodzaje folii okiennych:

- drukowana folia pełna na okna w technologii lateksowej. Druk grafik w pełnej kolorystyce.







- folia One Way Vision - charakteryzuje się tym, że przepuszcza światło z racji swojej struktury. Wykonuje się na niej zadruk w pełnej kolorystyce,






- folia ploterowa - z folii ploterowej (kolorowej) wycinane są kształty, litery i cyfry,









  • Tablice menu

Tablice menu mogą stanowić ciekawy element ekspozycji zewnętrznej.


Jest to świetny sposób na wykreowanie i wypromowanie oferty posiłków serwowanych w Twoim lokalu gastronomicznym.



W sytuacji, gdzie jest duży ruch turystyczny, umiejscowienie menu razem z cenami na zewnątrz lokalu spowoduje, że lokal odwiedzą klienci zdecydowani. 



  • Flagi

Flagi są niezależnym nośnikiem reklamowym montowanym w obrębie siedziby firmy.


Mogą być również wykorzystane podczas branżowych targów i eventów. Stanowią one atrakcyjny nośnik informacji, który przyciąga wzrok i wpływa na profesjonalny wizerunek marki.

W Polsce flagi nie są tak jeszcze popularne jak to jest na zachodzie, a szkoda. 
Powiewająca flaga przykuwa uwagę i podkreśla umiejscowienie lokalu. Jadąc przez miasto zwróć uwagę, które biznesy wykorzystują flagi i przeanalizuj czy to zwiększa ich widoczność. 



  • Pylony

Pylon reklamowy to wolnostojąca, pionowa reklama zewnętrzna dużych rozmiarów.


Główną zaletą pylonów reklamowych jest ich trwałość oraz widoczność.


Są podświetlane , a z racji wielkości i wysokości są dostrzegalne z dużych odległości.













  • Tablice wolnostojące

Tablice reklamowe wolnostojące mogą pełnić funkcję reklamową, jak i informacyjną.


Mogą się na niej znaleźć ogłoszenia różnego rodzaju, informacje o nowych wydarzeniach, promocjach, jak również reklama, która zachęci do skorzystania z usług firmy.




  • Tablice reklamowe

Ta forma reklamy wykonana jest na twardym podłożu; blacha, dibond, plexi, PCV.



Grafika natomiast wykonywana jest z folii ploterowej lub folii zadrukowanej w technologii lateksowej zabezpieczonej laminatem. Ta forma reklamy przeznaczona jest na ekspozycje długookresową.




 


4. JAKA REKAMA DLA RESTAURACJI? RODZAJE OZNAKOWANIA WEWNĘTRZNEGO WYKORZYSTYWANEGO W RESTAURACJACH



  • Grafika podłogowa

Naklejka podłogowa z grafiką jest znakomitym nośnikiem reklamowym, który może być wykorzystany w lokalach gastronomicznych, kawiarniach czy centrach handlowych. Niezwykle istotna jest jej trwałość oraz antypoślizgowość.



  • Menu

Tablice menu mogą być wykorzystane we wnętrzach restauracji.

Ułatwiają klientom zapoznanie się z ofertą i dostrzeżone z zewnątrz mogą zachać do wejścia do lokalu.



Na zdjęciu tablica magnetyczna z wymiennymi elementami. Potrawy i ceny są wykonane z magnesów, przez co łatwo się je podmienia. 


  • Oznakowania cyfrowe

Oznakowanie cyfrowe to znak elektroniczny służący do przekazywania informacji odbiorcom.

W tym celu wykorzystuje się ekran LCD, LED lub ekran projekcyjny do wyświetlania filmów, animacji i grafiki.


Oznakowanie cyfrowe może być stosowane w różnych punktach kontaktu z klientem, a jego zastosowania są niemal nieograniczone.




  • Litery, logo wycinane z plexi, stali lub aluminium.

Właściwości pleksi czy dibondu pozwalają na prawie nieograniczone formowanie oraz wycinanie dowolnych kształtów.


Litery z plexi, stali lub dibondu idealnie nadają się do przygotowania logotypów i napisów reklamowych na ścianach.






  • Fototapety

Fototapety mogą dopełniać aranżację wnętrza.

Wydrukować można niemal każdą grafikę czy zdjęcie.


Niezbędne tu będzie zdjęcie o dużej rozdzielczości, żeby nie straciło na jakości po odpowiednio dużym powiększeniu.







  • Tabliczki przydrzwiowe

Tabliczki te mogą służyć jako jednostkowe nośniki wizualne.


Mogą też stanowić część systemu informacyjnego przestrzeni wnętrza i pomóc klientowi poruszać się po lokalu.










  • Piktogramy

Oznakowanie w formie piktogramów to czytelny przekaz zrozumiały dla każdego.


Aby zapewnić jak największą czytelność polecamy dobór kontrastowych wobec siebie kolorów.








 


ZAMÓW NIESTANDARDOWY NOŚNIK REKLAMOWY W A7




Czy masz problem z wyborem odpowiedniego oznakowania do swojej restauracji?


Zastanawiasz się jaka reklama zewnętrzna może być najskuteczniejsza dla Twojego lokalu?


Nie wiesz, jak przygotować projekt?


Napisz do nas, a z chęcią pomożemy Tobie w doborze odpowiedniego nośnika reklamowego.


W ciągu ostatnich dziesięciu lat zrealizowaliśmy setki projektów dla klientów z całej Polski. Stworzyliśmy wspaniały zespół profesjonalistów, który pomoże Tobie w realizacji każdego zamówienia - od piktogramu, liter 3D, naklejek po wielkoformatowy billboard.

152 wyświetlenia0 komentarzy